Aká bude Gen Z vo vnímaní financií?

Ako Generácia Z alebo Gen Z sa označujú mladí ľudia narodení po 1996. Peniaze nevnímajú ako prechádzajúce generácie, míňajú menej, dokonca si plánujú odchod do dôchodku. Kde sa berie toľká zodpovednosť v dnešnom bezhotovostnom svete? 

Pätina mladých ľudí v štúdii Gen Z uviedla, že za každú cenu sa chcú vyhnúť dlhom. Tieto zámery sa odrážajú nielen pri výbere vysokých škôl. Mladí ľudia očakávajú, že bez dlhov budú môcť byť aktívnejší, menej viazaní a zvoliť si takú prácu, akú chcú robiť – aj s rizikom, že zarobia menej. Mnoho študentov sa taktiež snaží pracovať už popri vysokej škole alebo využívajú našetrené peniaze, aby ich rodičia nemuseli znášať náklady spojené so štúdiom. Kvalita teda prestáva byť hlavným kritériom výberu školy. Vyhýbanie sa dlhom však nie je jedinou vlastnosťou Gen Z.

Gen Z myslí aj na sporenie či dôchodok

21% respondentov vyššie spomínanej štúdie uviedlo, že mali sporiaci účet už pre dosiahnutím 10 roku života a až 89% vníma svoju finančnú budúcnosť optimisticky. Je to oveľa vyššie číslo, ako pri predošlých generáciách. Samozrejme ide o optimistické vnímanie budúcnosti v širšom časovom horizonte – 10 a viac rokov.

Napriek tomu, že od mnohých mladých ľudí je odchod do dôchodku vzdialený a tí skeptickejší ani neveria, že sa ho dožijú, nezabúdajú naň. Až 12% oslovených si už začalo na dôchodok šetriť, 35% si plánuje na dôchodok začať šetriť od 20 rokov. Viac než polovica má cieľ pokryť svoj dôchodok osobnými úsporami, štvrtina sa stále spolieha na štátnu pomoc a posledná štvrtina plánuje pracovať aj v dôchodkovom veku.

Jedným z najväčších rozdielov medzi Gen Z a generáciou ľudí označovanou Millenials (ročník 1977 – 1995) je, že mladšia generácia si uvedomila problémy so stagnovaním miezd či zadĺženosťou. Pristupuje k peniazom a dlhom inak. Napríklad vo využívaní kreditných kariet. Práve najmladšia generácia má najnižší priemerný dlh na kreditnej karte zo súčasnej populácie.

Gen Z

Výdavky

Mladí očakávajú, že za svoje peniaze dostanú vyššiu protihodnotu. Sú agresívnejší nielen v nakupovaní a vyžadujú rýchlosť a kvalitu, nespoliehajú sa na značku, dávajú prednosť úžitku, ktorý môžu získať. Tieto názory v budúcnosti určite budú mať vplyv na predaj značkového tovaru.

Konzervatívnosť, konzervatívnosť a ešte raz konzervatívnosť. Napriek tomu, že majú prístup k digitálnym platbám, takmer polovica má v telefóne mobilné aplikácie s bankingom, no viac než polovice uvádza, že pravidelne navštevuje pobočku svojej banky.

Bezhotovostná spoločnosť

Tak ešte raz: sú konzervatívni a dokážu sa finančne obmedziť. Vďaka technológiám a digitálnej gramotnosti pracujú dynamickejšie. Držia sa však zvykov, ktoré sú charakteristické pre „hotovostné obdobie“. Vedia, čo je to Veľká hospodárska kríza“ a aké si z nej treba zobrať ponaučenie. Sú mladí, ale často finančne zodpovednejší než ich rodičia a starí rodičia. A to je dobrá správa.

Pridajte komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.